Lagom ondernemen, een introductie

Wat is dat nou weer?

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: Lagom. Het heeft zijn oorsprong in Zweden. Simpel gezegd (en wij houden van simpel, nietwaar?) beschrijft het woord iets wat precies genoeg of precies goed is. Zoals precies genoeg melk in je koffie of precies de goede stevigheid van een massage. Het betekent ook: perfect in balans, helemaal naar jouw smaak.

Wat is dan lagom ondernemen? Dat je hoge kwaliteit levert en daarvoor niet meer doet dan noodzakelijk is. Geen dingen die niets opleveren, geen zaken alleen maar voor de show. Er is heel veel over lagom ondernemen te vertellen, maar als introductie zijn er drie stappen:

1. Helderheid
Je hebt heel goed voor ogen wat je wilt leveren. Hoe de beste kwaliteit voor je klanten eruit ziet. Wat je wilt bereiken, zowel voor jezelf als voor je klanten.

2. Keuzes
Je kiest ervoor om alleen die dingen te doen, die bijdragen aan de kwaliteit die je wilt leveren. En alleen dingen die jou daadwerkelijk wat opleveren. Je kiest bewust om geen zaken voor de schone schijn te doen, geen overbodigheden, geen drukte. Alleen maar kwaliteit.

3. Rustig aan door
Stapje voor stapje neem je actie. Niet gehaast, je neemt precies genoeg tijd. Je zit niet te treuzelen of te aarzelen, maar je hoeft ook niet te stressen. Rustig aan door. Het ene stapje na het andere. En als je pauze nodig hebt, neem je pauze. Om daarna weer rustig aan door te gaan.

Het klinkt simpel. En toch is er niemand die in onze cultuur lagom durft te ondernemen. Stel je voor dat je als lui gezien wordt. Hard werken en vooral druk zijn is een soort van statussymbool. Word jij er gelukkig van? Ik niet.

Leer lagom ondernemen. Dat zouden meer mensen moeten doen!