Hoe krijg ik klanten – deel 3Verdorie, alweer niet verkocht. We hadden nog wel zo’n goed gesprek.

Je bent supergoed bezig. Je onderhoudt je netwerk, zowel online als offline. Je geeft, in de vorm van een interessant ebook of een gratis kennismakingsgesprek. Je verwijst mensen uit je netwerk naar elkaar. En bovenal laat je voortdurend weten dat je bestaat. Je vertelt aan iedereen die het horen wil welk probleem je van wie kunt oplossen. Je bent echt zichtbaar.

En toch kopen ze niet van je. Dat geweldige traject, of die fantastische behandeling waarmee ze ontzettend goed geholpen zouden zijn. WHY?!?

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn en dit zijn de belangrijkste:

1. De pijn van je klant is niet groot genoeg, of het is niet urgent genoeg.
Als ik een beetje jeuk heb, dan krab ik wel even. Maar heb ik gordelroos en jeukt en kriebelt en steekt het zo erg dat ik er niet van slaap en er helemaal gek van word, dan zoek ik meteen een oplossing. Zo snel mogelijk en het maakt me niet uit hoe duur het is. Als het maar opgelost wordt

2. Jij hebt misschien wel een oplossing, maar niet voor het echte probleem van je klant.
Je klant heeft gezegd dat hij slecht slaapt. Jij kunt hem heerlijk masseren en geeft hem meditatie-oefeningen waardoor hij helemaal tot rust komt en heerlijk zal slapen. Maar zijn echte probleem is die gordelroos. Kun je hem daar vanaf helpen?

3. Je klant weet nog niet hoe groot de impact van zijn probleem is of kan gaan worden.
Je klant slaapt al een tijdje niet zo goed en is moe. Af en toe wordt hij wakker van de steekjeuk. Jij hebt de oplossing: een geweldige zalf die hij 6x per dag moet aanbrengen en een dieet waarin bepaalde voedingsmiddelen (die hij dagelijks gebruikt) absoluut verboden zijn voor de komende 6 weken. Jij weet dat het dan niet verder doorbreekt. Je klant vindt dat veel te veel moeite en bovendien ook nog eens veel te duur. Hij weet niet, als hij zo doorgaat, dat hij helemaal niet meer zal slapen en vergaat van de steekjeuk. Met alle gevolgen van dien: hij is kortaf tegen vrouw en kinderen, hij kan zijn werk niet meer goed doen, zijn focus op de weg is 0,0. En wat gebeurt er dan? Kun je dat je klant laten zien?

4. Je doet geen concreet aanbod.
Je hebt een geweldig gesprek met een klant en je weet dat je hem kunt helpen. Maar voor de klant is het niet duidelijk dat je hem een aanbod doet. Je draait er een beetje omheen in de hoop dat hij het oppikt. Want anders heb je misschien wel het gevoel te pushen of te verkopen. Duh… dat is ook de bedoeling, dat verkopen althans. Daarmee help je je klant! Je doet je klant te kort door niet een duidelijk aanbod te doen. Voor een duidelijke prijs. Met een duidelijk resultaat.

Hiervoor moet je in gesprek met je klant, met je doelgroep. Weet van welk probleem zij wakker liggen. Heb daarvoor een duidelijke oplossing met een helder resultaat. Want het resultaat is wat de klant wil kopen. Niet hoe je dat resultaat bereikt. Zoals mijn eigen coach altijd zegt: klanten kopen het gaatje, niet de boor.

Dus wees heel concreet in het resultaat dat je biedt.
Hoe ga jij nu verkopen?