Hoe krijg ik klanten – deel 2

Geen idee wie je bent. En eh… wat doe je ook al weer?

Als je dit te horen krijgt, heb je in ieder geval al belangstelling. Maar misschien is het jou ook wel eens overkomen. Dat een klant zegt: had ik maar eerder geweten dat je bestaat!

Nederland heeft ruim 17 miljoen inwoners. Hoeveel daarvan vallen binnen jouw doelgroep? 1,2 miljoen? 100.000? Of misschien maar 50.000. In ieder geval best veel mensen, toch? En hoeveel van die mensen weten van jouw bestaan? Hoeveel mensen weten dat jij de oplossing voor hun nijpende probleem hebt?

Ja maar, ik hou er niet zo van om mezelf te verkopen

Het kan best zijn dat je niet zo heel graag over jezelf praat. Het moeilijk vindt om in de belangstelling te staan. Misschien staat je werk niet in de schijnwerpers en ben je dus liever achter de schermen bezig. Voor anderen die in de schijnwerpers staan. En dat is helemaal prima. En toch zal je op andere momenten jezelf moeten laten zien. Wat nou, ‘ik vind het moeilijk’. Je kunt de wereld redden, of anderen redden, mensen gelukkig maken, de wereld mooier maken. Misschien zorg je er wel voor dat die ene mevrouw helemaal ontzorgd wordt wat betreft de huisstijl van haar onderneming. Zorg je ervoor dat alles in de puntjes verzorgd is en zij niets hoeft te controleren. Hoeveel stress valt er dan van haar af. Waardoor ze meer aankan, aardiger is voor haar kinderen, die helemaal opbloeien en gezelliger met hun vriendjes kunnen omgaan.

Wat nou… ik vind het moeilijk

Besef je wel hoeveel invloed je werk kan hebben? Dat mag je je doelgroep echt niet onthouden. Dus laat je bij elke gelegenheid weten hoe je je doelgroep kunt helpen. Zodra je met iemand in gesprek bent, kun je het hebben over je werk. Dat is vast iets waar je heel graag over praat, want je doet je werk uit passie. Je laat weten welk probleem je op kunt lossen en wat het resultaat daarvan kan zijn voor je doelgroep. Dat is niet jezelf verkopen, dat is je doelgroep helpen!

Elke dag, steeds weer

Dus beloof: laat zo veel en zo vaak mogelijk weten dat je beschikbaar bent. Via sociale media, als dat je ligt en je klanten daar zitten. Bij de bakker, langs het voetbalveld, in het openbaar vervoer (daar zitten altijd wel mensen om een praatje verlegen), tijdens een netwerkbijeenkomst, op een verjaardag. In de (plaatselijke) krant, op de (lokale) radio. Echt, er zijn geweldig veel mogelijkheden.

En als je denkt dat dat allemaal een beetje veel is, bedenk dan maar eens hoe vaak je Coca Cola ziet, of Albert Heijn. Je bent een weldoener, je lost problemen op. Je vindt het toch ook niet raar dat je Greenpeace vaak voorbij ziet komen? Of het KWF?

De wereld heeft jou nodig en daarom moeten mensen weten dat je er bent.

Dus kom uit je schulp en laat je zien en horen!