Hoe krijg ik klanten – deel 1

Ik wil klanten, en wel liefst nu, een beetje veel en de klanten die precies bij mij passen!

Ja toch? Helaas hebben we geen van allen een toverstafje waarmee dat vandaag gerealiseerd kan worden. Maar er zijn wel duidelijke en simpele stappen om uiteindelijk een echte klantmagneet te worden.

Doelgroep – niche – expertstatus – aanbod

Uiteraard begint alles met het kennen van je doelgroep en je niche. Niche is overigens wat anders dan een vernauwing van je doelgroep, lees het hier nog maar eens na. Wie is jouw ideale klant en wil je echt voor 80% die klant helpen? Vervolgens is het belangrijk dat jij de oplossing hebt voor het ik-lig-er-nachten-wakker-van-probleem van jouw ideale klant. Je wordt inmiddels gezien als expert en hebt een geweldig aanbod voor je klant.

Maar daarmee heb je nog geen klanten

Je hebt alles paraat, maar je hebt nog steeds geen klanten, of tenminste geen constante stroom van klanten. Daar moet je nog wat anders voor doen. In dit artikel uitleg over stap 1.

Onderhoud je netwerk – zoek ambassadeurs

Iedereen heeft een netwerk. Of je nu pas begint met je bedrijf, of al lang bezig bent. Of je nu al veel klanten (gehad) hebt, of nog maar een paar. Je netwerk kan zakelijk zijn of persoonlijk, maar vaak staan beide netwerken niet los van elkaar. Belangrijk om te weten en te doen:

  • Besef dat iedere persoon in je netwerk ook weer zijn eigen netwerk heeft. Bestaat je netwerk uit 100 personen (wat echt weinig is, tel maar na) en iedereen in je netwerk heeft ook een netwerk van 100 personen, dan is je bereik al 10.100 personen!
  • Heb aandacht voor de mensen in je netwerk. Dat betekent niet dat je ze elke week moet bellen of een berichtje moet sturen, maar zorg dat ze je af en toe zien.
  • Mensen in je netwerk onthouden hoe vriendelijk of kundig je op ze overkwam. Ooit heb ik een website laten bouwen door iemand die ik jaren eerder 1x gesproken had tijdens een netwerkbijeenkomst. Zo kan dat gaan als je de juiste eerste indruk maakt.
  • Mensen die met je gewerkt hebben en natuurlijk heel erg tevreden zijn, zullen je gemakkelijk aanbevelen bij de mensen in hun netwerk. De kans is groot dat zij mensen zoals zichzelf (jouw ideale klant!) in hun netwerk hebben.

Doorverwijzen

Stel Jasper is een warm contact van jou. Hij is al jaren timmerman. Je hebt hem een aantal maanden geleden ontmoet toen je langs het voetbalveld stond waar zijn dochter tegen jouw dochter moest spelen en je raakte aan de praat. Jasper vertelde vol trots over zijn laatste project. Je zag de liefde voor zijn vak en kon bijna voelen hoe veel kwaliteit zijn werk uitstraalde.

Toen vorige week René op een netwerkbijeenkomst vertelde dat hij een timmerman zocht voor de verbouwing van zijn huis, dacht je meteen aan Jasper. Je vertelde over Jasper’s liefde voor zijn vak en de indruk die je van hem had. Natuurlijk had je niet met Jasper gewerkt, maar gevoelsmatig was dit de man die René nodig had. Precies dat heb je aan René verteld en gevraagd of Jasper hem moest bellen. Uiteindelijk is René klant geworden van Jasper en is zijn huis naar alle tevredenheid verbouwd. Jasper blij, René blij en allebei dankbaar naar jou voor je doorverwijzing.

Kun je je voorstellen dat zodra iemand in hun netwerk iemand als jou nodig heeft, zowel Jasper als René onmiddellijk aan jou zullen denken?

Geven

De eerste stap voor meer klanten – na je doelgroep, niche, expertstatus en aanbod – is dus het onderhouden van je netwerk. Het levert je niet van vandaag op morgen een grote klantenstroom op, maar als je een tijdlang flink investeert komt er vanzelf iets terug. Zaaien komt voor het oogsten en geven loont!

Wat ga jij nu doen in je netwerk?